Saturday 26 January 2013

8 Vitamin Untuk Kesuburan


Vitamin E
Vitamin E adalah vitamin pilihan bagi keseluruhan sistem pembiakan lelaki dan perempuan. Bagi wanita, vitamin E meningkatkan kualiti mkus serviks, sekaligus meningkatkan peluang untuk persenyawaan telur.Bagi lelaki, vitamin E boleh memanjangkan jangka hayat sperma bila mana ia berada dalam sistem pembiakan wanita, ini dapat meningkatkan peluang agar telur disenyawakan dengan benih wanita. Vitamin E juga dapat meningkatkan kualiti sperma. Sumber semula jadi vitamin E adalah sayur-sayuran hijau, seperti bayam dan brokoli, gandum minyak kuman, kacang dan badam, zaitun dan minyak bunga matahari.
Vita-E Complex dilengkapi juga dengan Selenium



Vitamin C
Ia adalah  antioksidan yang sangat baik juga membantu dalam kesuburan kedua-dua lelaki dan perempuan. Bagi lelaki, ia mengurangkan kesan kerosakan radikal bebas pada kualiti sperma (radikal bebas boleh menurunkan kualiti sperma)). Bagi wanita,vitamin C mengekalkan keseimbangan hormon wanita khususnya dalam kes wanita yang mempunyai tahap progesteron rendah. Ia juga memberi keseimbangan yang tepat antara hormon estrogen dan progesteron. Ujian klinikal ke atas wanita telah membuktikan bahawa peluang untuk hamil adalah dua kali ganda dengan pengambilan vitamin C. Vitamin C boleh didapati dalam sumber makanan semula jadi seperti oren, lemon, limau, brokoli, cranberry, dan tomato.

Asid Folik
Asid folik adalah vitamin yang penting sebelum  dan semasa mengandung, kerana ia boleh menghalang spina bifida (kecatatan tulang belakang) pada bayi  dan kecacatan kelahiran lain yang berkaitan dengan pembangunan otak dan tulang belakang dalam bayi. Di samping itu, vitamin ini menggalakkan kesuburan di kalangan wanita dan menyediakan tubuh mereka untuk kehamilan. Pengambilan supplement asid folik dikatakan sangat bermanfaat kerana hanya 50% daripada asid folik yang ditemui dalam makanan yang dimakan boleh diserap oleh badan manusia. Sumber semula jadi termasuk bayam, brokoli, bit, dan asparagus. Dos suplemen adalah 400 mcg sehari.
Vitamin B6
Vitamin B6 menawarkan sokongan tambahan bagi meningkatkan kesuburan kerana ia mengimbangi paras hormon. Vitamin B6 memberi tumpuan terutamanya membetulkan tahap progesteron yang rendah wanita yang terjejas oleh kecacatan fasa lutealParas progesteron yang normal adalah penting dalam kehamilan.  Sebaliknyajika paras progesteron rendah,  ia boleh membawa kepada keguguran.Vitamin B6 boleh didapati secara semula jadi dalam sayur-sayuran yang paling, bijirin penuh dan pisang. Dos suplemen mencadangkan 50mg sehari.
Vitamin B12
Merupakan vitamin utama untuk meningkatkan kesuburan. Vitamin B12 meningkatkan berlakunya ovulasi. Vitamin B12 juga memperbaiki lapisan dalaman rahim/uterus, sekali gus mewujudkan persekitaran yang baik untuk persenyawaan telur. Vitamin B-komplek boleh ditambah kepada pengambilan harian, untuk membawa jumlah yang mencukupi kedua-dua B6 Vitamin dan B12.

Vitamin D
Vitamin D adalah penting untuk kesuburan kedua-dua lelaki dan perempuan. Ia merangsang tahap estrogen dan progesteron, mengawal haid dan meningkatkan daya maju sperma. Di samping itu, Vitamin D adalah vitamin yang penting semasa mengandung dengan kajian menunjukkan penggunaannya boleh mengurangkan risiko kelahiran pramatang serta risiko komplikasi kehamilan yang lain.
Omega-3 & Omega-6 asid lemak
Asid lemak seperti Omega-3 dan Omega-6 adalah sangat membantu kesuburan wanita dan semasa mengandung. Mempunyai tahap asid lemak yang mencukupi boleh mencegah keguguran dan kelahiran pra-matang. Sumber semulajadi asid lemak yang paling biasa termasuk flaxseeds, minyak ikan, minyak zaitun, minyak bunga matahari, biji dan kacang, dan alpukat.

Mineral lain 
Mineral tambahan lain yang amat berguna untuk wanita dan lelaki bagi meningkatkatkan tahap kesuburan adalah mineral seperti zink, selenium dan zat besi yang memastikan keseimbangan normal paras estrogen dan progesteron. Suplement vitamin yang betul adalah penting bagi mana-mana pasangan yang sedang mencuba untuk meningkatkan yahap kesuburan mereka.


Shaklee menyediakan kesemua 8 jenis vitamin ini untuk anda. Sila hubungi saya sekiranya ingin mendapatkan vitamin-vitamin yang dihajati. 

Untuk pertanyaan dan pesanan, sila hubungi saya melalui :
call/sms / whatsapp : 019-7360788
emel : ndsak82@gmail.com



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...