Thursday 27 September 2012

Pengalaman Penyusuan Susu Ibu Bersama Shaklee


Saya berjaya menyusukan puteri pertama, Nasuha dengan khasiat susu ibu sehingga umurnya setahun 3 bulan. Masa tu takde consume apa-apa vitamin pun. Cuma minum banyak air dan jaga makan. Saya tak pernah biarkan perut lapar kerana yakin itu akan mengurangkan penghasilan susu.

Melahirkan putera kedua Abdul Naqeeb, saya bertekad untuk menyusukan beliau dengan tempoh yang lebih lama dari kakaknya. Alhamdulilah semasa dalam pantang saya telah berkenalan dengan Shaklee dan timbul perasaan ingin mencuba vitamin-vitamin dalam set penyusuan iaitu:

1. B-complex
2. Vitalea Multivitamin
3. Vitamin C
4. Alfalfa

Saya bermula dengan trial pack sahaja. Perasaan was-was masih ada dan takut tak dapat habiskan kesemua vitamin berkenaan jika ambil full pack.

Alhamdulilah setelah amalkan vitamin-vitamin tersebut,jelas sekali pengeluaran susu amatlah memberansangkan. Jika dulu tiap kali pam,saya hanya berjaya mengumpul 3-4 oz sahaja tetapi dengan bantuan vitamin Shaklee saya dah mampu kumpul EBM sehingga 8-9 oz setiap sesi. Wah, sangat teruja!

Habis sahaja tempoh berpantang, saya berjaya mengumpul stok EBM sebanyak 80 X 30oz. Peti sejuk dah tak muat lagi nak simpan. terpaksala encik suami beli freezer untuk menyimpan stok-stok tersebut :)

Ni ada sedikit gambar stok EBM saya selepas tempoh berpantang dulu




Dan gambar diatas ni si bambam Abdul Naqeeb semasa umur 3 bulan.

InsyaAllah, di entry akan datang saya  cuba kongsikan kepentingan setiap vitamin dalam set penyusuan ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...